
Ja tenim a punt la memòria anual 2025 de Som – Fundació. Un document que recull la feina feta al llarg de l’any, els resultats assolits i els reptes que continuem afrontant per garantir que les persones amb discapacitat puguin exercir els seus drets, prendre decisions sobre la seva pròpia vida i disposar dels suports que necessiten.
El 2025 ha estat un any de creixement sostingut, d’innovació i de consolidació del nostre model d’acompanyament. També ha estat un any marcat pel relleu a la gerència, amb la incorporació de Mario Cuixart després de la trajectòria de més de tres dècades de Josep Tresserras al capdavant de l’entitat.
Dades principals
Actualment donem suport a 883 persones amb discapacitat arreu de Catalunya, una xifra que representa un increment del 4% respecte de l’any anterior. Aquest creixement reflecteix la confiança de les persones, les famílies i els professionals en un model de suport centrat en la persona, que respecta la seva voluntat, les seves preferències i el seu dret a decidir.
Durant el 2025 també hem continuat impulsant el programa Som Futur, que ofereix tranquil·litat a les famílies que volen assegurar el futur dels seus familiars amb discapacitat. El programa ha arribat als 510 compromisos actius i ha incorporat 56 nous compromisos al llarg de l’any.
L’acompanyament a les persones es tradueix en milers d’accions concretes. Els nostres equips han realitzat més de 40.000 seguiments i actuacions relacionades amb el suport a la capacitat jurídica, entre les quals destaquen més de 8.000 acompanyaments vinculats a la salut, més de 5.000 gestions jurídiques i prop de 3.000 gestions bancàries.
Acompanyem projectes de vida
A més dels suports vinculats a la presa de decisions, continuem desenvolupant programes que generen oportunitats i milloren la qualitat de vida de les persones. Aquest any, 343 persones han rebut suport per impulsar o mantenir la seva vida independent, 66 persones voluntàries han participat en el programa de voluntariat de tu a tu i 17 persones a qui acompanyem han fet voluntariat a través del programa inclusiu #JoTbPuc.
La innovació i el treball en xarxa també han tingut un paper destacat. Hem reforçat la projecció del nostre model més enllà del territori participant en projectes europeus i compartint coneixement amb organitzacions d’altres països. Hem estat entitat amfitriona d’una visita internacional del projecte Lighthouse de l’EASPD sobre tecnologia inclusiva i vida independent, reafirmant el nostre compromís amb una innovació al servei de les persones.
El nostre impacte, en números
La memòria anual també posa en valor l’impacte social de la nostra tasca. Segons el càlcul del valor social integrat, per cada euro públic obtingut retornem 5,78 euros a la societat. Una dada que evidencia que el nostre treball genera beneficis que van molt més enllà de l’àmbit econòmic i que es tradueixen en benestar, inclusió, autonomia i defensa de drets.
Mirant cap al futur, continuarem adaptant-nos als nous reptes i a les necessitats canviants de les persones a qui donem suport. Ho farem mantenint una mirada propera, flexible i compartida, perquè totes les persones puguin desenvolupar el seu projecte de vida amb les mateixes oportunitats que qualsevol altra.





